2021-11-28

TALYIGÁS JUDIT-GULD ÁDÁM: Ki van a zsebemben? Miért van a zsebemben?

Ülök a számítógépemnél, Pamacs kutyám az íróasztalom alatt szunyókál a hosszú séta után. Írnék a következő izgalmas témáról, de megéheztem. Egyedül vagyok itthon. Jobb úgy enni, hogy ülnek az asztal másik oldalán is. Előveszem a mobilom, és kinyitom a kedvenc mukbang oldalamon. Nem tudják mi az a mukbang? A tálnak támasztom a telefont. Már látom is (a képernyőn keresztül), ahogyan az asztalnál ülnek Peta és Vega. Az egyikük sötét bőrű, a másikuk egészen fehér, és nevetnek, miközben kívánatosnál kivonatosabb ételek vannak előttük az asztalukon, és persze nemcsak nézik a tálakat, hanem jókedvűen esznek és közben dicsérik az ételeket. Több tányért teszek magam elé én is, finom falatokkal.  Honnan ismerem őket? Nos, ők híresek. Mások is, több százezren vagy millióan is szoktak velük együtt enni.  Mitől híresek? Mitől lesznek híresek több ezer éve az emberek? Például a színháztól a színészek. Az első színház, amiről tudunk, ahogy azt Cinti blogjában olvastam kr.e. 1500-ban Görögországban volt. Meg is lepődtem, mert őt cípő bloggerként ismertem, hogy ehhez is ért.

De most minden másképpen működik. Régen elmentünk a színházba, szépen felöltözve, és bíztunk benne, hogy a nemes gondolatokat híres színészek mondják el, és a messzeségből csodálhatjuk őket.  Ha szerencsénk volt, akkor filmekben is játszottak, és emlékszem az egyik barátnőm még a gimnáziumban igyekezet ellesni a kedvenc színésznője sminkelési szokásait, no meg a frizuráját, hátha akkor ő is szép és híres lesz.  Mi meg bevallom kinevettük, mert a színészek ízlése – vagy amiben a menedzsere járatta –, s a mindennapok nagyon más világ volt.  Érezhető volt a hihetetlen gazdagság, ami őket, a híreseket körülvette.

De én és még sok egyszerű ember, fiatal most sokkal könnyebb helyzetben vagyunk. Felmegyünk a YouTube-ra vagy az Instagramra, és megnézzük mit tanácsol a kedvenc influenszerünk.  Neked nincs? Válassz közülük! Maradjunk az öltözködés témájában. Mondjuk meghallgatom Viszkok Fruzsit. A múltkor az utazással kapcsolatban is sok jó tanácsa volt. A buszon ülve kezemben a mobil, fülemben a fülhallgató és gazdagodtam, ahogy mesélt a Görögországi élményeiről. Éppen olyan, mint ha a barátnőm mondaná, egyszerű szavakkal beszél. Nem én nézem egyedül, mert a beuty csatornáját közel félmillióan követik, és úgy 600 videója van fenn utazás és divat témában. De ott a buszon mégis csak velem volt, én pedig nem voltam egyedül a hosszú úton.

Ha zenéről akarom laikus emberek véleményét meghallgatni, akkor ott van pl. Péter Gergely, akinek a videóit eddig több mint 300 milliószor látták.  Úgy beszél, hogy nem használ olyan szakszavakat, amitől megriadnék s talán tanulok is valamit a zenéről, a zenéből.

Hétköznapi fiatalok, szerte a világon, kihasználva a technika lehetőségeit, és hogy a filmezéshez, a fotók terjesztéséhez, a gondolatiak megosztásához nem kell más, csak felvenni saját magukat, videóra vagy bloggot írni. De ezek nem titkos naplók lakattal, amit régen kislányok kaptak születésnapra. Nyitott, interaktív könyvek ezek, ahol az „író” (valójában legtöbször vlogger) abban reménykedik, hogy minél többen rákattanak a tartalomra, megnézik vagy meghallgatják. Nem tudható hányan próbálkoznak, csak az látható, hogy vannak, akiket néznek, ajánlanak a barátnőnek, barátnak, beszélnek róluk és kommentelik.

Mikor érdemes belenézni ezekbe a videókba? Például akkor, ha buliba menet az a gond, hogy sminkeljem ki magam. Ha a barátnőket le akarom körözni a fiuk előtt. Vagy ha nincs is igazi bizalmasom, de előhúzom a telefonomat a zsebemből, aztán meghallgatom Hódi Pamelát vagy Körcsönyei Pollát, esetleg Gelencsér Tímeát. Nem ismerik őket? Pedig úgy félmillióan követik őket is külön–külön. És mindezt én is megtehetem már a YouTube-on, az Instagramon, a Facebookon, bár ez már nem annyira menő. Most a TikTok hasít a legjobban.

Természetesen valami egészen más is érdekelheti Önöket, a témaválaszték igen széles, amivel az „önkéntes” fiatalok foglalkoznak: zene, sport, játék, technika, járművek, életstílus, utazás, pénzügyek és persze a humor és a játék, no meg a sport. Igen, az életünk minden területe. Így természetes, hogy a COVID hatására jelentős lett az egészségmegőrzéssel foglalkozók száma is.

Nem minden fiatalból lesz ismert influenszer, aki otthon mesélni kezd a kamerának, csak azokból, akik jó témát találnak, arra tisztességesen felkészülnek kitartóan dolgoznak, és nem csüggednek, ha pár hónap alatt nem jön össze a vágyott tízezres követői létszám, hanem tovább dolgoznak.

Igen, dolgoznak.  Mert kezdetben csak az a cél, hogy minél többen nézzék, hallgassák őket.  Ehhez szórakoztatónak az adott témában felkészültnek, szerethetőnek, egyszerűnk, közvetlenek és még sorolhatnám, milyenek kell lenni. És persze bízni kell abban, hogy rákattintanak, és megint, és még mások, és felkapják a nevét.

Aztán ha elér egy tíz- vagy százezres követői gárdát, megtörténhet a csoda. De ehhez persze megbízhatóan, adott időközökben előre jelezve, meghirdetve a saját csatornán új és jó „előadásokkal” kell jelentkezni. De még ne siessünk ennyire.

Nézzük a másik oldalt. A márkaértékesítők kialakult szempontok alapján választanak Magyarországon is. Nézik az influenszerek követői számát, és megkísérlik azok összetételét is megismerni. A kérdés mindig az, hogy az lehet-e fogyasztója az ő termékeinek az adott közönség? Termékeiktől függően   nano-influencereket (1-5 ezer követő), mikro-influencert (5-10 ezer követő) makro-influenszereket (100-500 ezer követő) vagy mega-influencert (1 milliónál több követő) keresnek. Egy nagyobb lakosságú országban, vagy nagyobb földrajzi térségben működő cégek esetén ezek a számok még magasabbak.

Nos, igen és akkor megváltozik a fiatal élete, ha megkeresik és alkalmi, majd rendszeres feladatokat kap. Ha jól működik a kapcsolat, akkor lehet egy márka nagykövete, ahogy például Viszkok Fruzsi 2015-től a DM reklámarca volt, majd 2017-től már a Rossmanné.   De, amikor a villamoson, vonaton, sétálva, vagy a suliban kinyitom a mobilom, látszólag semmi nem változott, kedvenc influenszerem éppen úgy mesél, beszél, közvetlen egyszerű szavakkal hozzád, látszólag csak neked – és ez hat.

Közben az életük jelentősen változik, már nincsenek egyedül, stáb veszi őket körül, megfizetik a munkájukat. Igaz, már nem ajánlhat bármilyen szemfestéket, kerékpárt vagy utazást. Hm, mint a színészeknél régen, a magánéletük is hír lesz, és a tinik a fiatalok számára egyre érdekesebbek. Miközben akár milliókat keresnek, a csatornáikon még mindig azok, akiket megszerettünk, és csak ha nagyon hegyes a fülünk, tűnődünk el azon, hogy kedvencünk újabban miért mesél az HBO- látott filmes élményeiről, vagy ajánl figyelmünkbe egy adott óra márkát.

Igen, a tehetségesebbek az igazán befutottak, akik a nézettségüket párhuzamosan több csatornán is fenntartják, akikre hallgatnak, ők valóban sokat dolgoznak. Kezdetben még csak ajándék termékeket kapnak, amit reklámozhatnak, aztán a nézettséggel és az esetleges forgalom növekedéssel a fizetések is emelkedtek. Az adószakértők csak kicsit megkésve –, de jog menthetetlenül lemaradva ballag az új technika adta lehetőségek mögött – megkezdte, majd kidolgozta az adózásuk rendjét. Legtöbben vállalkozóként dolgoznak.

Pamacs a fejét a lábamra teszi, látszólag békesség van körötte, rendezett család. Olvasom a blogbejegyzéseket, néhányan szóvá teszik, hogy zavarja őket, más meg örül, hogy a mukbang videókban gyerekek is esznek. Az egyik szerint a gyerekeit ez nem egészséges ételek fogyasztására neveli, a másik örül, hogy a válogatós gyereke eszik.  Én eltűnődőm, vajon ez gyerekmunka? Mint amit Egyiptomban láttam egyszer, a szőnyegszövő gyerekek esetében.  Aztán eszembe jut Palvin Barbara, aki 13 évesen kezdte divatmodellként, most pedig ebben az iparágban világsztár, megfelelő keresettel. Igen színes a világ. Mert az én lelkemben más, ha a szülő kényszeríti a gyereket, hogy szerepeljen és más, ha ő magától kezdi ezt. Ha már gyerekről van szó, rohanó világunkban az influenszerek valami más szolgálatot is tesznek, akaratlanul. Oldják sok gyerek magányát. Ezt sok feldolgozott komment bizonyítja. Jó ez? talán jobb, mintha egyedül lennének szorongva, amíg a szülő – jó esetben – előteremti a szükségest, de a környéken nem működik napközi.

De ezek a gyerekek, ahogy a többi kommentelő is, egy virtuális világban élnek, és a szülők, a tanárok és a barátok feladata, hogy a szép új világ mellet – és nem helyette –, a való világban is képesek legyenek beszélgetni, örülni, ölelni.
(A szerzők Talyigás Judit villamosmérnök, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság eHétköznapok szakosztály elnöke és Guld Ádám a PTE Média és Kommunikációs tanszék adjuntusa)

https://hellobiznisz.hu/markaepites-es-influencer-interjusorozat-guld-adam/
https://wmn.hu/juzer/52865-az-influenszerek-szivjak-meg-a-legjobban–igy-irja-at-a-covid-a-kozossegimedia-piacot
https://www.origo.hu/gazdasag/20180525-mar-a-cegek-is-influencereket-alkalmaznak-guld-adam-interju.html
https://alumni.pte.hu/hu/hirek/instakompatibilis-epuletek
https://mindsetpszichologia.hu/cuppogo-youtuberek-maganyos-nezoik-avagy-a-paraszocialis-kapcsolodas-nem-epp-csillamporos-valosaga
https://nlc.hu/gasztro/20210111/mukbang-video-kajaporno-kina/
https://hvg.hu/kkv/20210103_Szigoruan_megbuntetne_a_kinai_kormany_a_zabalo_influenszereket
https://hvg.hu/tudomany/20200730_facebook_instagram_reels_tiktok_influenszerek
https://24.hu/szorakozas/2019/08/16/magyar-influenszer-velemeny-reklam-influencer-youtuber-instagram/
https://ifaktoragency.hu/influencers/
https://matebalazs.hu/ki-az-influencer.html
https://ifaktoragency.hu/influencers/?gclid=CjwKCAjwzaSLBhBJEiwAJSRokhFSWkXn4N7xWJNdwH4N78XrKbj6YVe0exbqEgui4T14NYmwKSrO8hoC130QAvD_BwE
https://novekedes.hu/elemzesek/hogyan-adozhat-egy-influenszer
https://hu.euronews.com/next/2020/07/02/az-influenszerek-lehetnek-a-reklamipar-uj-urai

https://www.konyhalal.hu/2018/02/28/mi-a-fene-az-a-mukbang/
https://novekedes.hu/elemzesek/hogyan-adozhat-egy-influenszer
http://cintikee.blogger.hu/2011/1
https://www.ajdas.com/en/2015/12/outfit-ajdas-x-nina-mihoci.html/cinti-shoes-fashion-blogger
https://www.influencerkereso.hu/
https://www.youtube.com/watch?v=0SI1JH1ZeVM
https://www.instagram.com/vfruzsi/?hl=hu
https://www.youtube.com/channel/UCmj81L0jHz-sGab2_EesV_w

Hozzászólásokra a Facebookon, a „kerek asztal csoport” -ban
van olyan lehetőség, hogy azt bárki elolvassa és akár reagáljon is:
https://www.facebook.com/groups/762663054098897

mp

Egykor aktív közéleti szereplő, aki nem képes nyugodni.... :)

View all posts by mp →

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

%d bloggers like this: