2021-08-03

OROSZ ANNA: Meddig élhetik túl az önkormányzatok?

A pandémia ürügyén a Fidesz lassan egy teljes éve a népakarat utolsó végvárait – a kormányzás korábbi kudarcai és arroganciája miatt az ellenzék által sikeresen visszavett –, az önkormányzatokat fenyegeti. Azok kiüresítése, ellehetetlenítése, sőt a valódi működés megszüntetésének szándéka mindannak ellenére nap mint nap tetten érhető, hogy a 2019-es önkormányzati választás éjszakáján a Miniszterelnök együttműködést ígért a frissen választott polgármesterekkel. A települések kivéreztetését 2022-ig talán igen, de 2024-ig, a következő önkormányzati választásig semmiképp nem tudják az önkormányzatok túléni. Úgy pedig főleg nem, ha járványhelyzet és a pénzszűke mellett a kormány kénye-kedve szerinti, ötletszerű elvonások teljesen tönkreteszik a városvezetés tervezési folyamatait is.

Lehet ma “csak” helyben politizálni?

Fél éve a HVG hasábjain igyekeztem bemutatni, hogy miért nincs ma „helyi politikus”, miért kell ma minden helyben megválasztott önkormányzati képviselőnek országos ügyekkel is foglalkoznia, hogy a közvetlen választói felhatalmazás nem csak erőt, de felelősséget is jelent közös ügyeinket illetően. Már akkor is papírforma volt, hogy a NER rombolása önmagától nem ér véget, de az öncélú rombolás léptéke mindnyájunkat meglepett. Bár a valódi konzervatív szemlélet az emberi jogok és a szubszidiaritás talaján áll, bár mértékadó dokumentumok mondják ki az önkormányzatiság fontosságát (a Helyi Önkormányzatok Európai Chartája rendre a lokális ügyekről és a decentralizálásról beszél), bár jelentős polgármesterek kongatják a vészharangot a magyar önkormányzatiság ügyében, az elmúlt fél évben a kormánynak a Klubrádió elhallgattatása, az egyetemek saját érdekkörébe vonása (közkeletű nevén alapítványosítása) mellett arra is maradt energiája, hogy az önkormányzatok – a pandémia első időszakában megkezdett – kivéreztetését tovább fokozza.

Kormány intézkedések vs. helyi önkormányzatok

A NER elvette az önkormányzati bevételek nagy részét jelentő iparűzési adó felét, újra bevezette az ingyenes parkolást, ami nem csak ismételt érvágást, de állandó zsúfoltságot is teremtett, megtiltotta az önkormányzati díjak emelését, a vendéglátóhelyek elmaradozó központi támogatása pedig a helyi vállalkozókat sodorta a tönk szélére. A járványüggyel sokszor vajmi kevés kapcsolatot jelentő intézkedések nem kizárólag a pénzelvonással sújtják a helyi működést, de az ötletszerű, egyik napról a másikra elfogadott jogszabályok egyben tervezhetetlenséget is jelentenek. A helyi telek- és építményadó szabályok megalkotása számára nyitva álló határidő (2020. november 30.) másnapján kormányrendelet írta visszamenőlegesen felül (535/2020 (XII.1.) Korm. rend.) a hosszú hónapok alatt, tucatnyi szakmai és pártközi egyeztetéssel létrehozott szabályozást, ezzel tiltva meg az  önkormányzatoknak, hogy eltöröljenek esetleges adókedvezményeket, vagy új helyi adókat vezessenek be az amúgy is nagyon szűk kínálatból. Hogy, hogy nem a kormánypárti vezetésű önkormányzatok egyedi támogatások útján jórészt visszakapták az elvont forrásokat, amivel a kormány nem csak az általa renitensként kezelt ellenzéki vezetésű önkormányzatokat, de valamennyi – kormánypárti és ellenzéki érzelmű – választót is büntet.

Eközben a főváros több ütemben 17 500 antigén tesztet ajánlott föl a budapestieknek; könnyebb és gyorsabb ügyintézéssel, a teraszbérleti díjak elengedésével újranyitási csomagot dolgozott ki a vendéglátásban és turizmusban dolgozók részére; megkezdte a polgárok bevonásával zajló, ún. részvételi költségvetési program végrehajtását; és elindította a pesti alsó-rakpart környezettudatos megújítását.

Eközben Újbudán…

Újbuda – ahol 2020-ban és 2021-ben csaknem 10,5 milliárd forintot tesz ki a többletkiadások és a kormányzati elvonások összege – mindeközben közbeszerzési értékhatárt el nem érő önkormányzati beszerzések tucatjait nyitotta meg a helyi vállalkozásoknak, hogy minél többen kapjanak lehetőséget önkormányzati munkák elvégzésére, csökkenjenek a költségek és erősödjön a verseny. A járványhelyzetben is gyakorlatilag folyamatosan biztosított volt a bölcsődék és óvodák nyitvatartása, sőt, az épületek bővítésében, felújításában is előreléptünk. Új közterület-rendeletet dolgozott ki a képviselő-testület, amellyel ésszerűsítettük a korábban a fejlesztőknek nyújtott ad-hoc kedvezményeket a közterületfoglalási díjakban és szabályoztuk az elektromos rollerek köztéri tárolását. Elértük, hogy 40%-kal csökkenjen a Feneketlen tó szomszédságában lévő „Buda Gardens” beépíthetősége, ezáltal is hozzájárulva zöldterületeink és közösségi tereink megőrzéséhez. Számos előnyös településrendezési szerződést kötöttünk a kerületben fejlesztő vállalkozókkal, hogy Újbuda humáninfrastruktúrája is fejlődjön az építkezések mellett.

Szomorú mementó, hogy az Újbuda működési költségvetésében okozott 10,5 milliárd forint hiányból, csupán 2,35 mrd. forint keletkezett a járványügyi helyzet okán, ennek mintegy három és félszerese, 8,15 milliárd forint a kormányzati elvonások miatt jött létre. A kormányzat nem érti, hogy ha a helyhatóságok bevételi forrásai  elvesznek vagy működése tervezhetetlen, nem a hivatal, nem a testület, hanem elsősorban a közszolgáltatások lehetetlenülnek el, a vállalkozások tevékenységének keretei válnak porrá, a szociális háló szűnik meg. Ha az önkormányzatok vannak bajban, akkor mi, polgárok vagyunk bajban: mert az önkormányzat nem a képviselőtestület és nem a hivatal. Az önkormányzat mi magunk vagyunk.
(A szerző közgazdász, Újbuda alpolgármestere, a Momentum Mozgalom alelnöke)

Hozzászólásokra a Facebookon, a „kerek asztal csoport” -ban van olyan lehetőség, hogy bárki elolvassa és akár reagáljon is:
https://www.facebook.com/groups/762663054098897

 

KÖVESSÜK ÉLŐBEN A KLUBRÁDIÓT!
https://www.klubradio.hu

 

 

mp

Egykor aktív közéleti szereplő, aki nem képes nyugodni.... :)

View all posts by mp →

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

%d bloggers like this: