2021-05-07

KOMÓCSIN SÁNDOR: Brexit szilánkok – 4

Dörzsölik a kezüket a franciák, dől a pénz a brexit miatt

Látványosan megugrott azoknak a kompoknak a forgalma, amelyek Franciaországból Írországba tartanak, miután a teherautósok elkerülik Nagy-Britanniát, az írek szigete felé vezető “szárazföldi hidat” a brexit miatt. Boris Johnson brit miniszterelnök eközben tovább élezi kormánya viszonyát az EU-val.

Patrick Kirwan teherautó-sofőr a brexitet megelőzően általában Nagy-Britannia érintésével szállította a fagyasztott húst Franciaországból Észak-Írországba. Egy gyors hajókázással átkelt a szigetországba, amely mintegy szárazföldi hídként működött úti célja felé, mielőtt egy újabb rövid hajóúttal átjutott volt a szomszédos szigetre. A fagyos februári időben azonban immáron a 17 órás kompátkelést választja a normandiai Cherbourg kikötőjéből Írországba, mert jobban hátráltatná a papírmunka, amit az Egyesült Királyság két része közti átkelés miatt el kellene végeznie – derül ki a Financial Times riportjából.

Írország és Észak-Írország között ugyanis nyitott a határ, mert az utóbbi ország része maradt – a Brexit után is – az EU-s vámuniónak és az egységes piacnak, míg az Egyesült Királyság másik három állama új vámrezsimbe került. Ezért az onnan érkező kamionok haladását az Ír-tenger valamelyik oldalán vám- és egészségügyi ellenőrzés lassítja. Kollégái közül sokan gondolkodhatnak Kirwanhoz hasonlóan, legalábbis ezt bizonyítja, hogy az írországi Rosslare kikötőben 100 teherautó torlódott fel, miközben egy Angliába induló komp négyötöde üresen tátongott, amikor a brit üzleti lap sajtómunkásai arra jártak.

Megugrott kereslet

Nagyon megugrott a teherautó-forgalom a brexit nyomán – mondja Glenn Carr, a Rosslare kikötő igazgatója. Ilyen növekedést sok-sok éve nem láttak. Míg 2020 januárjában hetente 3-3 kompot indítottak útnak Európa felé, illetve fogadtak az európai kontinensről, manapság összesen 32-t oda-vissza. A hajóforgalom az év első hónapjában az egy évvel korábbihoz képest 37 százalékkal nőtt, a kompforgalom négy és félszeresére ugrott.

A francia oldalon természetesen hasonló növekedésről számolnak be a komptársaságok, amit nem haboztak új vízi járművek beállításával kiszolgálni. Számítottunk a változásra, készek voltunk megduplázni a forgalmunkat, ám igazából megtriplázódott az átkelési kereslet – mondja Yannick Millet, a chergourgi kikötő igazgatója. Ezt a kikötőt a 17. század óta építgetik a franciák stratégiai ellensúlyként a britekkel szemben. Most dokkmunkásokat vettek fel, hogy ki tudják szolgálni a nagyobb forgalmat.

Becslések szerint a 150-170 ezer évi szállítási menet több mint fele átterelődik a Franciaországot és Írországot összekötő kompokra a brit “szárazföldi hídról”. Egyelőre nem teljesen tiszta a kép, mert a pandémia miatti korlátozások is szerepet játszanak az útvonalváltásban. Carr szerint egyedül Rosslare át tud venni 80 ezer szállító járművet a Nagy-Britanniát érintő útvonalról. Olyan teherautókat látunk, amelyeket soha korábban – mondja.

Eközben januárban az ír-brit kereskedelem a kikötőn keresztül a felére esett. Ugyanez a helyzet a francia-brit kapcsolattal. Sok olyan komp, amit a brexitre készülve bérelt a londoni kormány szinte teljesen üresen közlekedik.

Brit-EU forródrót létesül

London és Brüsszel azt tervezi, hogy sürgősségi telefonvonalat épít ki, amelyen keresztül gyorsan rendezhetik azokat a vitákat, amelyek a Nagy-Britannia és Észak-Írország közti kereskedelemben felmerülnek. Miután az Egyesült Királyság e két része külön vámrezsimbe került, többféle ellenőrzésen kell átesniük az előbbiből az utóbbiba tartó áruknak. Ezt nevezik északír protokollnak. A bonyolult papírmunka lelassította az Ír-tengert átszelő forgalmat, amit London kifogásol, az északír brit unionista pártok pedig azt követelik, hogy szüntessék meg a protokoll alkalmazását.

Ennek az az akadálya, hogy ez esetben az ír-északír határon kellene az ellenőrzéseket lebonyolítani, ami éles határral választaná szét a két ír államot, felrúgva az 1990-es évek végén kötött nagypénteki megállapodást. Boris Johnson, az Egyesült Királyság miniszterelnöke egy a napokban adott interjúban újságírói kérdésre válaszolva kétszer is megtagadta, hogy támogassa az északír protokollt, aminek betartását nemzetközi szerződésben vállalalt az ő kormánya a 2019 végén megkötött brexitmegállapodásban. Az új EU-brit forródrót azonban azt mutatja, hogy a felek igyekeznek enyhíteni a kialakult feszültséget.
(A szerző újságíró)

Az írást a http://www.napi.hu hírportállal kötött megállapodás alapján közlöm.

Hozzászólásokra a Facebookon, a „kerek asztal csoport” -ban van olyan lehetőség,
hogy bárki elolvassa és akár reagáljon is:
https://www.facebook.com/groups/762663054098897

 

KÖVESSÜK ÉLŐBEN A KLUBRÁDIÓT!
https://www.klubradio.hu

 

 

mp

Egykor aktív közéleti szereplő, aki nem képes nyugodni.... :)

View all posts by mp →

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d bloggers like this: