2020-09-19

A kerekasztal mellett, az oktatásról – Dukán András Ferenc: Az oktatás rendszerszintű reformjára van szükség!

A Momentum meggyőződése, hogy a tudásalapú társadalomé a jövő.
A Momentum által felépített oktatási rendszerben a gyerekek, a tanulók egyéni igényein van a hangsúly – a cél az, hogy el tudjanak igazodni a körülöttük lévő világban, tudjanak alkalmazkodni az állandó változásokhoz. Ezáltal nem csak a társadalom, az egyén tud növekedni a Momentum oktatási rendszerén keresztül, hanem magasabb hozzáadott értékű munkaerő áll majd rendelkezésre a gazdaságban is – így kitörhetünk abból, hogy az országot összeszerelő-üzemnek ítélik meg. Ehhez az oktatás rendszerszintű reformjára van szükség.

A világ egyre bonyolultabbá válik, még 12 év is kevés a legtöbb ember esetében ahhoz, hogy olyan kompetenciákkal vértezze fel magát, amelyek segítségével például élete második felében olyan szakmában tud elhelyezkedni, ami most még nem is létezik. Márpedig ez számos most végző fiatal esetében – különösen a robotizáció és az automatizáció okán – alapvető elvárás lesz.

Ezért a tankötelezettség 18 évre való visszaállítása nem megoldás, hanem egy alapvető minimum.
Szintén ebből következően azt is gondoljuk, hogy a jelenlegi lexikális tudás helyett – ami hamar elavulhat ebben a gyorsan változó világunkban, a készségfejlesztésre kell helyezni a hangsúlyt. A tantárgyak túlzsúfolt tananyagtömege helyett, annak csökkentésével, inkább a kreativitást, a digitális világban való eligazodást, vitakultúrát, problémamegoldást, rugalmasságot, alkalmazkodókészséget kellene erősíteni a tanulókban. Emellett fontos, hogy – éppen a gyorsan változó világ miatt – az oktatási rendszer legyen átjárható, méltányos és mindenki számára elérhető.

Nem szabad félni a felsőoktatás kinyitásától.
100 éve még elképzelhetetlen volt, hogy majdnem mindenki középfokon folytasson tanulmányokat. Ez egy kisebb réteg kiváltsága volt, mára azonban természetes lett. Ugyanígy kell elfogadnunk, hogy a felsőoktatás nem csak elitképzésre való. Ez természetesen nem zárja ki, hogy Magyarországon legyenek elit felsőoktatási intézmények is. Olyan finanszírozási rendszert kell kialakítani, ahol a tömegképző intézmények, és a kutatásra fókuszáló elitegyetemek is megfelelően tudnak működni. A fent vázolt oktatási rendszerhez, amely az egyéni igényeket veszi figyelembe, a finanszírozást is hozzá kell igazítani: egyéni, azaz, helyi közösségi szintre kell visszavinni az intézményfenntartói feladatokat. Azt azonban be kell látni, hogy az önkormányzat nem volt mindig jó gazda, ráadásul nem szabad, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetétől függjön a közoktatás minősége. Ezért a Momentum kistérségi szinten az önkormányzatok, tanárok, diákok és szülők bevonásával szeretne létrehozni fenntartói testületeket, amelyek az alap- és középfokú oktatást úgy tudják rendszerben szemlélni, hogy minőségi oktatáshoz jusson 18 éves koráig a nagyvárosban és a kis faluban élő is. Erre az integrált szemléletre azért van szükség, mert a kis településeken nem lesz gimnázium, de ez nem jelentheti azt, hogy kevesebb esélyt kell kapjon egy falusi diák a felsőoktatásba eljutáskor, mint városi társa. A forrást viszont nem az önkormányzatok, hanem különöböző forráselosztási mechanizmusok alapján az állam biztosítaná.

A hátrányos helyzetű térségekben és szegregátumokban azonnali beavatkozásra van szükség!
Az integráció azonban módszertani és szakmai megújulással is együtt kell járjon. A jó integrációnak a társadalom minden rétege a nyertese.
A Momentummal képviseltettük magunkat a 2018-as oktatási minimum kidolgozásakor, annak aláírói voltunk. Ezt a munkát újra kell kezdeni, a szélsőségeseitől azóta megvált Jobbiknak is részt kell vennie a konszenzusban. Ahogy 2018-ban, úgy most is a Momentum szeretne ennek a szakmai munkának az egyik motorja lenni. A közös oktatási programban azokat a pontokat kell meghatározni, amiket már az első kormányzati ciklus alatt mindenképp meg kell valósítani a rombolás megállításához. A fent leírtak ezek alapján a Momentum alapvető vitaalapját mutatják be, nyitottak vagyunk kompromisszumra, nem várjuk el, hogy egy esetleges koalíciós kormányzásban minden a mi programunk szerint alakuljon. Ezzel együtt kidolgozzuk a részletes programunkat, hogy kiderüljön, hogy mik a közös pontok és eltérések az ellenzéki pártok között.

(A szerző középiskolai tanár, a MOMENTUM oktatáspolitikusa, önkormányzati képviselő)

mp

Egykor aktív közéleti szereplő, aki nem képes nyugodni.... :)

View all posts by mp →

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d bloggers like this: